יום ראשון, 13 בנובמבר 2011

עבודה עם קלפי אימון



אחת האהבות שלי בעבודה עם אנשים בכלל ועם ילדים בפרט היא- קלפים.


מי מאתנו לא אוהב קלפים?!


לקלפים יש דרך משלהם לעשות את העבודה, הם מצליחים להוציא בצורה הטבעית ביותר, עם חיוך, את הפרטים הכי אינטימיים וסודיים שלנו בהנאה צרופה, בלי להתבלבל ובלי להתחרט.


מגוון הקלפים הוא עצום, מה שנותר הוא רק לבחור.


הפעם אספר על ערכה שרכשתי לאחרונה, של משחק קלפי ערכים שנקרא " על מה ולמה" המיועד בהגדרתו לילדים ולמשפחות. אך אם תשאלו אותי – הוא מתאים לכולנו.


מי מאתנו לא מבולבל לעיתים בבחירת הערכים בהם הוא משתמש לכל מטרה, אם זה בחינוך הילדים, בעבודה, עם בן הזוג, חברים, הורים.... המשחק מאפשר לנו- לזהות, לארגן, ולהגדיר לעצמנו את הערכים החשובים לנו באמת ושאותם אנו רוצים ליישם בחיי היומיום.


הליכה בדרך הערכים נותנת לנו הרגשה שאנו חיים, חיים מלאים ועמוקים יותר. חיים נכון, על פי מה שאנחנו מאמינים ורוצים להנחיל הלאה. לעומת זאת חיים ללא יישום ערכים הינם חיים ללא הגשמה עצמית וללא סיפוק . ללא תוכן משמעותי, ללא ערך.


כשרכשתי את הקלפים מטרתי הייתה כמובן מקצועית, וייעדתי אותם עבור קבוצת הבנות אשר עמה אני עובדת.


בפעם הראשונה בה הבנות ראו את הקלפים, חשתי התרגשות גדולה ויכולתי לחוש שהתרגשות זו עוברת גם אליהן. הן רגילות למשחקי קלפים ואוהבות לשחק בהם, אבל הקלפים האלה היו שונים. האיורים, המסר ואופן ה"משחק" העבירו אנרגיה ואוירה אחרת, שונה, מדברת יותר.


אפלטון אמר: "אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת של משחק, מאשר במשך שנה שלמה של שיחה"


וזה בדיוק כך, בעזרת הקלפים האדם חווה שמישהו מתעניין בו. שהוא במרכז ,  שהוא בעל ערך ושהסביבה מתעניינת במה שיש לו לומר. כל אחד אוהב לדבר על עצמו, לראות שהוא חשוב, שהוא משמעותי לאנשים בחייו. עם זאת במרוץ היומיומי, לא תמיד יש לנו זמן לדבר על כל דבר שעובר עלינו . אנחנו בד"כ אנשים עסוקים , עם סבלנות מוגבלת וסדר עדיפויות שלא תמיד עומד בקנה אחד עם הסובבים אותנו.


בתוך חוויה שכזאת המילים פשוט מתפרצות כאילו חיכו עד שמישהו ינער אותן מתוך השק בו היו סגורות. הבנות פשוט לא יכלו להמתין בסבלנות לתורן, כולן רצו לספר ולהוציא החוצה את שעל ליבן.


כולן השתתפו נפתחו והזדהו אחת עם השנייה, הרגישו שהן לא לבד בהתמודדויות היומיומיות הלא פשוטות שעוברות עליהן. בשבילי המחזה היה מופלא, הישג אדיר ומשמעותי ביותר.


כל כך הרבה הושג ממשחק אחד שערך לא יותר מ-30 דקות.


אז אם אתם מרגישים שבא לכם לפתוח איזה חפיסת קלפים, אל תחכו, רוצו עכשיו והתחילו להזיז את החיים שלכם לכיוון הנכון.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה